Toppbild

Toppbild

onsdag 20 juni 2018

Skånestafetten

Förra årets succelagtävling var tillbaka under tisdagskvällen då lagtävlingen Skånestafetten avgjordes i Bjärsjöladgård med Öved-Östraby som arrangör. I denna tävling har man 4 lagskyttar där först alla skjute 20 skott liggande (fritt fördelat på en timme inom laget) där de 3 bästa resultaten räknas och därefter skjuter 2 skyttar liggande och 2 skyttar ställning.

Vårt lag bestod av Viktor, Hugo, Oscar och Emelie och de hade en 3:a plats att försvara från förra året. Här är ett referat från tävlingen:

På delen med liggande på 60 min sköt Emelie först och fick 193 i hård vind, Viktor sköt som andra man och fick fina 196. Planen var att Oscar skulle skjuta som tredje man och Hugo sist men taktiken ändrades strax innan Viktor var klar så Hugo skulle skjuta en snabb serie efter  Viktor för att ge Oscar mer tid för sin serie utan att känna stress för Hugos del. Hugo sköt 191 på strax under 9 minuter så Oscar fick ca 20 minuter på sig vilket behövdes eftersom hans vapen hade krånglat tidigare under dagen. Efter mycket kämpande sköt Oscar 187. De tre bästa resultaten räknades och vi låg trea efter Össjö och Ystad.

Innan omg 2 lugnade vinden sig något men det blev mer byig vind vilket inte gjorde det lättare

Liggande vanlig, dvs provskott 6 min + serie på 16 min sköts av Viktor och han fick 196. Han vann omg 2 med det resultatet. Efter denna omgång låg vi 1a totalt med 1 poängs marginal till Össjö

Liggande snabb, dvs provskott 6 min + serie på 10 min sköts av Hugo och han fick 191 igen. Vi drygade ut ledningen till 2poäng med Össjö fortfarande på andra plats.

Ställning vanlig sköts av Oscar som fick 171. Furulundskytten Mattias Jogmark sköt 100 i ligg och totalt 187 och de tog över ledningen med Össjö ett poäng bakom och vi låg nu trea tio poäng bakom Furulund men 6 poäng före Ystad på fjärde plats.

Ställning final sköts av Emelie och där var lite speciella tider med 6 min provskott följt av 10 liggande på 6 min. Sen sköts 5 skott knä på 3 min och finalen avslutades med 5 skott för skott stå.
Efter liggserier låg vi fortfarande på tredje plats 6 poäng före Ystad.
I knä och stå tappade vi mot Vellinge som inför sista skottet endast var 1 poäng bakom men Emelie sköt en 10a och Vellinge en 9a så tredjeplatsen var säkrad med 2 poängs marginal. Emelie sköt 178 i finalen

Resultat
1. Furulund 1333
2. Össjö 1321
3. Christianstad 1316

Det blev alltså en 3:a plats igen för vårt lag. Nice! Vi ser redan fram  emot nästa års tävling! Stafettlagtävlingar är kul!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar