Toppbild

Toppbild

måndag 15 april 2019

Rapport från Fält-SM

Rapport från Henrik som var på Fält-SM i Värmland

Fält SM 20189 i Värmland - Kikarskyttesrapport

Färden mot Värmland började på förmiddagen på lördagen och det gick relativt smidigt att köra. Vi var framme i Arvika vid 18 och passade på att åka till vapenbesiktningen på kvällen. Redan då insåg vi att det skulle bli en bra tävling. 

8.45 på söndagen var det dags att gå ut och jag hade sällskap av ytterligare 5 kikarskyttar från blandade delar av landet. Det var fin natur och det var vindstilla, ett par plusgrader och strålande solsken när vi gick ut. Helt perfekt skytteväder, men det innebar ju också att det inte fanns något utrymme för misstag om man ville ha nån chans att konkurrera. 

Tävlingen gick över åtta stationer med innerringsmarkering på alla stationer utom en. Innerringen på C-målen var endast femmans ring, så det var inte mycket vingelmån. Redan efter första stationen var jag ute ur leken efter att ha legat lite för långt till höger på en B65 på strax under 500m. Efter det ordnade det upp sig och vi fick skjuta upp- och ner för backar, över sjöar och dalar. Vinden och markmiraget tilltog på de sista stationerna och när det var dags för de sista patrullerna att gå ut kom det faktiskt en del vind. 

Ett stort mål för tävlingen var att inte göra några misstag i förberedelserna innan skjutningen och det målet uppnådda jag. Under vårens tävlingar har jag missat att skjuta alla skott, glömt att vrida på siktet, vridit åt fel håll på vinden annat dumt, men på söndagens tävling klarade jag att låta bli. Sen att skyttet blev som det blev är en annan historia, men det går att träna på till nästa gång. Jag slutade på en 17:e-plats av 46 deltagare vilket jag är nöjd med. 10 skyttar sköt fullt som väntat och innerringar avgjorde.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar