Toppbild

Toppbild

lördag 30 mars 2013

Timme 19 - Krönika

Bloggredaktionen är lite trötta så de bad om en gästskribent och det skulle skrivas en krönika. Ja…man gör som de säger.
Så här på påskhelgen har det ju blivit en tradition med 24- timmars, en del äter ägg andra tittar på konst och vi skjuter 24-timmars. Tävlingen kan jämföras lite som skyttarnas Vasalopp, det finns många likheter:
  • Det är en lång tävling
  • För att vinna måste du vara vältränad men det finna även plats för motionärer
  • Den avgörs på en fast helg. Vasaloppet första söndagen i mars, 24-timmas på påsken
  • Snart måste man anmäla sig i god tid före för att få vara med
  • Man behöver en hel del mat och dryck under tävlingen gång
  • Vasaloppet har spurtpris, 24-timmars har specialpris för nattens bästa resultat
När jag hörde om denna galna ide för 9 år sedan för första gången tände jag direkt, vilket rolig tävling detta kunde bli och detta år när tävlingen avgörs för åttonde gången så har nu tävlingen nått sitt max. I år tävlar 82 skyttar och den kan maximalt ta 85 skyttar vilket är ett roligt kvitto på att något annorlunda inom skyttevärden drar. Christianstads Skyttesällskap har alltid hittat på nya saker inom skyttet, t.ex. så började de med Gåsaskyttet för 50 år sedan med ett roligt och annorlunda skjutprogram med bl.a. lagtävlingen GåsaCupen. För 20 år sedan hade de Wendesstafetten som av många då betäckandes som årets roligaste tävling och nu är det definitivt 24-timmars. Frågan är vad som händer härnäst? Det ryktas om en liknande tävling inom korthåll och jag vet att Sällskapet skissar på en ny annorlunda tävling.
 Förutom skyttet så är tävlingen en fantastisk möjlighet att lära känna skyttar och medtävlare på ett bättre sätt när man kommer de riktigt nära under ett dygn. Detta dygn är sedan guld värt på nästa tävling och är i många fall det första steget på den kamratskap vi ser mellan skyttarna i Skåne vilket visar sig på t.ex. tävlingar på JSM och Skol-Sm där vi reser tillsammans vilket säkert är en del av våra framgångar där.
 När man följer tävlingarna kan man inte låta bli att imponeras av de fina resultat många av våra unga skyttar gör. Kanske ser vi idag de skyttar som nu inleder med 24-timmars, mellanlandar på OS och slutar med Lets Dance. Det vore en väl nåt?
Sedan var det ju det här med Vasaloppet. För min egen del lär ju 40 års-krisen  svalla över mig som en våg och en en sak är säker: Jag skall inte åka Vasaloppet men ett 24-timmars kan jag tänka mig att skjuta!
På uppdrag av redaktionen
//Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar