Toppbild

Toppbild

måndag 23 juli 2012

Korthålls SM - dag 1 - Korthåll Fält

I dag avfyrades de första skottet för Korthålls SM 2012 i Ystad . Det kommer skjutas tävlingar nu i en vecka framöver på skjutbanan ute i Sandskogen och i dag stod det fält på schemat.

Kl 08.00 var det upprop för första patrullen och bland "oss" fanns Thomas på plats. Nästa man var Macke som 10 minuter innan det var upprop kom på att det skulle komma knämål på rundan. Så det var bara att sätta sig ner och hitta en knäställning, men men , bättre sent än aldrig ;)  En anna som heller inte hade riktigt koll på vilka ställningar man skulle skjuta i dag var Andre. Så även han fick sätta sig på marken och hitta på något.

Men jag ska väl inte säga någor för när jag kom till inskjutningen börja jag med att skjuta 3 skott i plåten 20 cm ovanför pricken ( tur att en var en Ystadplåt och inte en Kristianstadplåt ) det sluta med att jag sköt i sönder pricken. Efter att ha funderat lite kom jag på att jag hade glömt skruva tillbaka från förra gången jag träna fält och min diopter var inställd på 100m istället för 50m.

Väl ute på grustaget där vi skulle skjuta kunde vi snabbt konstatera att det blåste väldigt mycket. Det blåste väldigt mycket vilket det gjorde det svårt att skjuta och det mäktes på resultaten i dag. Det var ingen som sköt fullt i dag, det högsta var 36 av 42 träff av Christer Berntsson, Halland. När man kollade på resultatlistan i dag var det mest äldre skyttar som var i topp, inte en ända junior. 

För oss gick det lite si så där, bäst var Thomas på 29 träff och kom på en 13:e plats. Andre sköt 25 träff och kom på en 25:e plats och Macke sköt 23 träff. Jag sköt inte så bra så jag skriver inte det.

Nu taggar vi om för i mon så vi ska skjuta liggande ( vi måste oxå göra lite vapenvård för vi har halva grustaget med oss hem i bössan )

                                           Macke och jag tog pallplats fast vi inte sköt så bra ;)
                                                                    Andre är redo för fält
                                                                   Tagga inför rundan
                                                          En del av det fina prisbordet


                                                                   Thomas fick pris

2 kommentarer:

  1. Oj då!
    Det gäller att ha koll på sina saker och veta vad man ska skjuta... :-)
    Snyggt jobbat ända!

    // Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra jobbat André, med tanke på att du inte har skjutit på 5 veckor!! Ett stort grattis till din 25 plats.
      Kram mormor

      Radera